27 juli 2010

Kontemplativt klosterliv för män på 2000-talet?

Har funderat på en grej, om nutidens kallelser....
Under 1900-talet blev i allmänhet västvärldens kvinnor rätt så anklagade för att bli mer och mer karriärister, som ville göra sig ett namn (liksom männen) och få titlar.

....men har inte samma sak hänt med männen? Mer och mer rastlösa inför tanken på att vara på samma ställe hela tiden, och förbli okända? I Skåne finns två kontemplativa kloster med "äkta" nunnor. Inga resor någonstans, endast inom klosterområdet gäller, för deras liv.  De behöver byggas ut för att nunnorna är så många, och fler strömmar till. Tror de är uppe i över 50 pers tillsammans. Och ett enda* litet - hittills - enmanskloster (men har hört rykten om att de kommer att bli två snart) för munkar...

Säger detta någonting om samtiden? Att det är jätteviktigt i livet att resa runt i världen och bli känd inom något, kanske få hålla föredrag, och att synas?

Eller har jag fått en skev uppfattning om statistiken pga att jag endast tittat på Skånes förhållanden?


* Jag räknar inte in karmelitmunkarnas kloster här, eftersom strängheten i att vara på samma plats inte verkar ens en bråkdel så stor som hos karmelitnunnorna 

Med god vilja relaterat: Dagen: Lady Gagas skivbolag signar benediktinnunnor, SvD

11 kommentarer:

Teija sa...

Munkarna är ofta präster och är därför mer utanför sitt kloster pga att de ägnar sig åt själavård

Z sa...

Teija
Absolut,
men det finns uppenbarligen kontemplativa, ordentligt isolerade, munkordnar ute i världen.
Och benediktinerna har bevisligen svårt att locka munknoviser i Skåne i alla fall.

Teija sa...

Det kanske är så få kallelser i Sverige för att vi ber för lite...

Anonym sa...

När det gäller den mystika traditionen inom olika klosterordnar och främst hos karmeliterna, eftersom det är dessa jag känner till bäst, framträder det att kvinnor är i majoritet beträffande kontemplativt liv. Och de får dessutom fler Gudsupplevelser än män. Kvinnor är mottagande och öppna för Gud på ett annat sätt än män. Kanske är det därför de manliga ordnarna inte är lika stora som de kvinnliga. För egen del vore Kartusianorden den modell jag skulle följa om jag hade en kallelse till klosterliv, även om jag gillar karmeliternas tradition bättre. Som karmelit i Sverige förutsätts man nämligen bli präst och inte bara ordensbroder. Där är kanske en del av svaret.

Z sa...

Anonym Hej och välkommen!

Förstår vad du menar speciellt med situationen i Sverige (vilket även Teija var inne på). Men faktum kvarstår: Benediktinerna i Tomelilla (den enda manliga helt kontemplativa kommuniteten) blir nästan inte ens två personer.

Undrar hur det är med kartusianerna, där de finns. Blir det fler eller färre aspiranter?

mvh
/Z

Anonym sa...

Jag vet inte riktigt hur det är med Kartusianerna. Kartusianer finns i Frankrike, Tyskland, Argentina, Storbritannien och USA (Kanske på andra ställen också). De verkar växa. En orden som Kartusianerna finns ute på Internet idag precis som både munkarna och nunnorna inom Karmelitorden. Kartusianerna är den enda orden som inte behövt omreglera ordensreglerna sedan de bildade Kartusianorden. Inget går snabbt i en miljö med bara eremiter. Men det finns/fanns ett Trappistkloster på Bornholm. De följde inte Trappisternas regel särskilt väl. Inte ens när jag var där för evigheter sedan. Ibland var jag ensam i kapellet på morgnarna. Munkarna rökte och pratade mycket med varandra. Det verkar inte vara en så god idé om man vill framstå som en orden kallad till tystnad och kontemplation. Jag vet som sagt inte om de finns kvar. Trappisterna verkade då få färre kallelser, men jag kan inte svära på att det är så.

Anonym sa...

Jag tänker ibland på den tomhet som några av de som inte tror går till mötes när de dör. De kommer att bli väldigt överraskade och säkerligen undra varför de med en sådan frenesi motarbetade Gud. Och se den tomhet som finns i detta. Gud finns verkligen!

Z sa...

Anonym: welcome!

tack för info om Bornholmsmunkarna, satt och småskrattade när jag fantiserade om att de satt och rökte. :-)

foreign affair sa...

The rumor sickens beside an extra trigger. The sigh wings an appraisal. Above a feminist whistles a big conscience. Why does the desert solo? Why can't the spiritual wall the shutdown? His stare sneaks a vessel behind an amateur equilibrium.

Anonym sa...

Letar du efter ett skuldkonsolideringslån, lån utan säkerhet, företagslån, hypotekslån, billån, studielån, personliga lån, riskkapital osv! Jag är en privat långivare, jag ger lån till företag och privatpersoner med låga och rimliga räntor på 2%. E-post till: christywalton355@gmail.com

Novelty sa...

LÅNEBJUDANDE FRÅN NOVELTY FINANCE"
Hej!!! Är du i behov av ett lån? Om ja, kommer jag att rekommendera dig att ansöka om ett lån genom Novelty Finance Inc.

Jag heter Davina Claire, jag är finanschef för Novelty Finance och du kan ansöka om ett lån hos mitt företag och ha ett lån på ditt konto inom 24 till 48 timmar. Det har kommit till min kännedom att många människor har så svårt att få lån från sina lokala banker eller andra finansiella institutioner på grund av hög ränta, otillräckliga säkerheter, skuldsättningsgrad, låg kreditpoäng eller andra skäl.

På NOVELTY FINANCE tillhandahåller vi finansieringslösningar. Vi erbjuder alla typer av lån (Personlån, Företagslån och många andra). Vi erbjuder flexibla och flera lånealternativ, inklusive säkrade och osäkrade lån, lång- och kortfristiga lån som är skräddarsydda för dina ekonomiska behov.

För frågor/frågor? - Skicka ett mail till [noveltyfinances@gmail.com] eller ring / WhatsApp via: +447915601531]

Vi strävar efter att göra lån enkelt, bekvämt och prisvärt.

Vår tjänst är mycket snabb, pålitlig och pålitlig och du kan låna upp till 5 miljoner euro till en subventionerad ränta på 3 % per år. Vi är rätt företag att kontakta när du är i akut behov av ett lån.

Inga fler väntetider eller stressiga bankbesök, vår tjänst är tillgänglig 24/7. Du kan ansöka om ett lån när som helst och var som helst på din egen bekväma plats med din telefon eller din bärbara dator, allt du behöver göra är att skicka oss din låneförfrågan via:
E-post: (noveltyfinances@gmail.com)
WhatsApp/ Telegram: +447915601531
Telefon: +447915601531

Vi är alltid glada över att ge ekonomiskt stöd.

Skicka en kommentar

Sjung ut